Share this post

Dobrze jest włączać dzieciom muzykę do słuchania, a najlepiej muzykę poważną. Niektórzy dopowiedzą, że najlepiej Mozarta 🙂  (może kiedyś uda mi się poruszyć temat faktów i mitów dotyczących tzw. efektu Mozarta). Zajmijmy się jednak samym słuchaniem muzyki. Niekoniecznie Mozarta.

Dlaczego tak ważne jest słuchanie muzyki? Ponieważ słuchanie muzyki ma ogromny wpływ na rozwój człowieka, zwłaszcza w młodym wieku.

Jak urozmaicić tę czynność, jak uatrakcyjnić dzieciom słuchanie, by nie było tylko samym słuchaniem, a zostało aktywnym słuchaniem muzyki?

Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki jest znana i lubiana. Szkolenie z tej metody było pierwszym kursem, który zrobiłam po rozpoczęciu pracy jako nauczyciel. Czy to był dobry krok? Czy przydaje się w pracy nauczyciela-muzyka, nauczyciela-wychowawcy, w przedszkolu, w szkole? A może warto po prostu wykorzystywać aktywne słuchanie muzyki podczas zabawy z własnym dzieckiem w domu?

 

Czym jest metoda Aktywnego Słuchania Muzyki?

Metoda aktywnego słuchania polega na propagowaniu muzyki poważnej. Dzieci  aktywnie słuchają, tzn. podczas słuchania, siedząc, wykonują proste rytmiczne ruchy lub proponowane przez osobę dorosłą łatwe ruchy taneczne. W przypadku młodszych dzieci są to bardzo proste ruchy, ilustrujące krótką bajkę nawiązującą do słuchanego utworu muzycznego. Dzięki tej metodzie dzieci mogą poznać strukturę utworu muzycznego (np. formę pieśni, ronda) przez rozpoznawanie powtarzalności wykonywanych ruchów swoim ciałem względem zmian w linii melodycznej i różnicowanie kolejnych części.

Batia Strauss (twórca tej metody – muzyk, pianistka i pedagog pochodzenia izraelskiego) wyróżnia w metodzie aktywnego słuchania pięć elementów pracy z utworem.

 

  • Pierwszy etap to fabularyzowanie muzyki, łączone z wykonywaniem prostych ruchów rytmicznych. Dorosły opowiada dzieciom krótką fabułę dotyczącą danego utworu muzycznego i uczy je pokazywania dłońmi lub całym ciałem kolejnych etapów opowieści.

 

  • Drugi etap to realizacja w tańcu.

 

  • Następnym etapem jest gra na instrumentach.

 

  • W kolejnym etapie łączy się taniec z instrumentacją

 

  • W ostatnim etapie powinna wystąpić rozmowa o muzyce. Ma sens tylko wtedy, kiedy dziecko doświadczyło już pracy z utworem poprzez wykonanie wcześniejszych etapów.

 

Metoda aktywnego słuchania muzyki otwiera dzieci na muzykę poważną, uczy poprzez zabawę, łączy ruch, taniec, słowo z muzyką. Dziś powstaje wiele opracowań aktywności rytmicznych wzorowanych na metodzie Batii Strauss. Niestety często autorzy takich zabaw muzycznych zapominają o podstawowej zasadzie: podstawą do słuchania powinna być muzyka poważna. Istnieje mnóstwo zabaw rytmicznych z podkładem kiepskiej jakości muzyki, która niestety ma niewielką wartość muzyczną. Aktywne słuchanie muzyki ma rozwijać muzykalność wśród dzieci, a nie niszczyć ich wrażliwość muzyczną!

Gra warta świeczki?

Jak już wcześniej wspomniałam Szkolenie z Metody Aktywnego Słuchania Muzyki było pierwszym moim kursem edukacyjno-muzycznym, który zrobiłam zaraz po rozpoczęciu pracy w przedszkolu na stanowisku nauczyciela rytmiki. Zainspirował mnie tak bardzo, że postanowiłam opisać tę Metodę w swojej pracy licencjackiej.

Uważam, że każdy nauczyciel muzyki, rytmiki, czy nawet wychowawca przedszkolny lub wczesnoszkolny powinien zapoznać się z Metodą Aktywnego Słuchania Muzyki – najlepiej poprzez osobisty udział w takim szkoleniu. Tego typu szkolenia są coraz bardziej popularne, osobiście polecam prowadzone przez Beatę Kubiak z Warszawskiej Klanzy, które można znaleźć tutaj.

Szkolenie daje pewne propozycje wykorzystania metody, ja polecam jej dalszy rozwój. Każdy z nas może sam opracować dowolnie wybrany utwór muzyki poważnej metodą aktywnego słuchania, żeby poprzez zabawę rozwijać pasję muzyczną u dzieci.

Jako mama również wykorzystuję tę metodę podczas zabaw z własnymi dziećmi. Zawsze zależało mi, żeby miały jak najlepszy rozwój, a przecież aktywne słuchanie to świadome słuchanie muzyki, analiza dzieła muzycznego na etapie małego brzdąca, wreszcie wspólne muzykowanie i powtarzanie słuchania muzyki poważnej, to tworzenie u malucha tysięcy połączeń neuronowych w mózgu.

Zachęcam Was do szkoleń z aktywnego słuchania muzyki!

 

Zobacz podobne tematy

17 MARCA, 2020

Wirtualna Lekcja Muzyki

Czy da się nauczyć grać na instrumencie dzięki aplikacji? Czy teoria i historia...

0

6 LISTOPADA, 2019

Czy słuchanie muzyki pomaga...

Młodzież często słucha muzyki podczas nauki i odrabiania lekcji. Czy słuchanie...

0

16 PAźDZIERNIKA, 2019

Czy instrumenty muzyczne są...

… czyli wpływ grania na instrumentach muzycznych na rozwój dzieci… Czy jest...

0

7 SIERPNIA, 2019

Muzyczne place zabaw

Czy muzyką można się bawić? Na placu zabaw...?

4

30 LIPCA, 2019

A to cymbał!

-Mamo zobacz, cymbałki! – krzyczy zachwycone dziecię w sklepie z zabawkami na...

0

17 KWIETNIA, 2019

Ko-lekcje. Warsztaty dla...

Kwiecień to miesiąc, w którym warto spędzać czas na świeżym powietrzu w otoczeniu...

0

Zostaw komentarz