Share this post

Kwiecień to miesiąc, w którym warto spędzać czas na świeżym powietrzu w otoczeniu pięknej, wiosennej pogody. Dzisiejszy słoneczny dzień spędziłam w urokliwym otoczeniu zielonego parku oraz Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli szkoląc się wraz z innymi nauczycielami muzyki.

Ko-lekcje to kolejna edycja całodziennych warsztatów i lekcji pokazowych dla nauczycieli organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Dzień w Żelazowej Woli rozpoczęła pani Katarzyna Marzęcka, kierownik zespołu edukacji NIFC, która króciutko przedstawiła szeroką ofertę Lekcji muzealnych i programów dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Lekcje muzealne, Lekcje o parku-pomniku, Lekcje przyrodnicze, Chopinoteka, czyli warsztaty słuchania, Urodziny Kompozytora, Święto Muzyki, Boże Narodzenie w Muzyce Klasycznej, to tylko część edukacji organizowanej w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina i parku w ciągu roku.

Gościem specjalnym w Ko-lekcjach w tym roku był prof. Jerzy Bralczyk, który w niezwykle błyskotliwy sposób opowiadał o słowach, które do nas śpiewają. Manipulując niezwykle barwą swojego głosu pokazywał przykłady manier czy jąkania, podawał humorystyczne przykłady dźwiękowo-wyrazowe.

Prof. Bralczyk poruszył temat intonacji, rytmizacji, tembru głosu, języków bez słów, dopasowywania głosu do znaczeń. Opowiadał o wyrazach związanych ze słowem SŁUCH (słuchać, słyszeć, być po-słusznym, usłyszeć, posłuchać, słuszne!, słychać, posłuch. Temat edukacji muzycznej skomentował: „Nie powinniśmy mówić DO DZIECI, ale DZIECIOM.” Najpierw powinniśmy prostym językiem opowiadać o muzyce i tłumaczyć cierpliwie, by później móc nazwać konkretnym terminem, sprecyzować pojęcie.

Kolejnym punktem programu był Polonez. Historię Poloneza przedstawiła nam para tancerzy z Zespołu Pieśni i Tańca UW Warszawianka, którzy zaprezentowali taniec oraz poprowadzili część praktyczną, omówili stroje z okresu Księstwa Warszawskiego oraz rozwiali wątpliwości co do figur, które występują w tym tańcu lub nie występują.

Jedną z metod edukacji muzycznej na przykładzie Poloneza była propozycja analizy utworów wraz z dziećmi przy pomocy wydruków nut i kolorowych kredek, lub też propozycja przeprowadzenia wywiadu ucznia z nauczycielem o analizie utworu podczas lekcji. Analizie świadomego słuchania towarzyszyła muzyka na żywo wykonana przez pianistkę Weronikę Chodakowską.

W porze obiadowej podobnie jak podczas zeszłorocznych Ko-lekcji odbyła się gra terenowa. Tym razem tropem trzech kompozytorów: Chopina, Elsnera i Moniuszki. W tym roku nie słuchaliśmy wykładów o grach terenowych, tylko sami w takiej grze braliśmy udział. Zdobywaliśmy pierścienie, wykonywaliśmy zadania, odnajdywaliśmy punkty na mapie. To była bardzo wciągająca zabawa, choć muszę przyznać, że troszkę niedopracowana technicznie. Warto też zwrócić uwagę na  czas, który niestety mocno się rozwlekł prowadzącym. Jednak mimo wszystko można było się zainspirować, by móc w przyszłości opracować podobną lekcję z uczniami w swoich własnych realiach.

Warsztaty dla nauczycieli w Żelazowej Woli zakończyła nauka śpiewu ze śpiewaczką Olgą Rusin. Repertuar w głównej mierze stanowił twórczość Stanisława Moniuszki w 200 rocznicę urodzin kompozytora.

Szczerze polecam Ko-lekcje, warsztaty dla nauczycieli! To wspaniały czas w atmosferze przyrody oraz inspiracje do tworzenia jeszcze ciekawszych lekcji muzyki. Do zobaczenia w przyszłym roku!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz podobne tematy

21 STYCZNIA, 2019

Jak aktywnie słuchać...

Dobrze jest włączać dzieciom muzykę do słuchania, a najlepiej muzykę poważną....

0

Zostaw komentarz