Marsz Turecki, a właściwie Rondo Alla Turca to trzecia część Sonaty fortepianowej A-dur. Ale skąd taka nazwa Ronda? Mozart zastosował tu bardzo modny w tych czasach chwyt naśladowania głośnych wojskowych kapel janczarskich armii tureckiej. Tak właśnie wyobrażano sobie orientalną muzykę w Wiedniu w XVIII wieku. Im głośniej, tym bardziej po turecku.
Proponuję aktywne słuchanie, które ułatwi zapamiętanie utworu i formy ABA+coda.
Tak wygląda zapis rytmiczny:
Rondo Alla Turca – instrumentacja dla dzieci
arr. A. Gawarska
Instrumenty
-bębenek
-tamburyn
-klawesy
-talerze
-janczarki
-trójkąt
-marakasy
Jak widać, całkiem dużo tych instrumentów, ale można na instrumentach wykonać np. tylko część A lub samemu dostosować ilość instrumentów do własnych możliwości.
Grupa docelowa?
-Szkoła podstawowa
-Szkoła muzyczna
-w przedszkolu ograniczyłabym się do grania z dziećmi części A, oczywiście po wcześniejszym przećwiczeniu rytmów najpierw gestami, potem z instrumentami. W części B dzieci mogą wstać i biegać na paluszkach po sali w kole, żeby w końcu usiąść przy innych instrumentach i powtórzyć część A, lub poprostu ograniczyć się do grania samej części A
Propozycje wykorzystania
-podczas omawiania ronda
-podczas omawiania życia i twórczości Mozarta
-podczas przedstawienia (po wcześniejszych próbach)