Klaśnij, Tupnij, Raz i Dwa! To zestaw trzech płyt i jednej książeczki o formacie A5, zawierający piosenki dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Niektóre pozycje można wykorzystać z młodszymi dziećmi (przykładowo: w zabawę z orientacji w schemacie ciała Uśmiechnięta buzia bawiłam się z maluchami m. in. podczas zajęć w żłobku). Spokojne tempo piosenek jest dostosowane do możliwości śpiewania oraz pokazywania części ciała nawet przez maluszki, a tekst uczy nazw niestandardowych części ciała np. łokieć, czy udo.
Zbiór ten jest kopalnią pomysłów dotyczących zabaw muzycznych z dziećmi zarówno dla nauczycieli rytmiki/muzyki, jak i dla wychowawców. To świetna propozycja dla rodziców, którzy chcą wspierać rozwój muzyczny swoich maluchów w domu. Mogą razem z dzieckiem poznawać nowe zabawy przy prostych i melodyjnych piosenkach.
Wszystkich piosenek jest 51, każda posiada dodatkowo wersję instrumentalną. Na każdej z płyt znajduje się 17 pozycji. W książce zamieszczono teksty piosenek, nuty oraz opisy zabaw.
Klaśnij, Tupnij, Raz i Dwa! zostało opublikowane przez wydawnictwo Harmonia w 2012 roku. Autorką tej publikacji jest Małgorzata Barańska, nauczyciel i terapeuta z wieloletnim stażem w zakresie nauczania początkowego. Jej zainteresowania dotyczą głównie Metody Dobrego Startu i większość jej bogatego zbioru publikacji dotyczy tej właśnie metody uczenia młodszych dzieci. Muzykę skomponował Stefan Gąsieniec, śpiewa Magda Wasylik. Podkład do zabaw to prosta wersja komputerowego brzmienia fortepianu z dodatkiem perkusji, która nie zakłóca mocno odbioru piosenek. Dzięki temu dzieci mogą skupić się na śpiewaniu piosenek i nie rozprasza ich zbyt skomplikowany rytm, czy aranżacja. Przy okazji te nagrania zbytnio nie przeszkadzają wykwalifikowanym muzykom, których często drażnią sztuczne i nieprofesjonalne brzmienia podkładów do piosenek dla dzieci. Jakość tych płyt i nagrań jest względnie dobra.
Zbiór zaczyna się od jednej zabawy o kole, oraz pięciu zabaw powitalnych, którymi można rozpoczynać grupowe zajęcia z dziećmi. Następnie pojawia się dziesięć zabaw kształcących orientację w schemacie ciała (czyli dotyczących ćwiczenia umiejętności wskazywania oraz nazywania części ciała), potem zamieszczono piętnaście zabaw z rekwizytami (np. z koszykiem, garnkiem i drewnianą łyżką, z woreczkami gimnastycznymi, z kapeluszem itp.), a na samym końcu jest dwadzieścia zabaw bez rekwizytów (czyli takich, w których większą rolę odgrywają ruchy i gesty).
Mi, szczerze mówiąc najbardziej przypadły do gustu piosenki z rekwizytami. Są one również najbardziej atrakcyjne dla dzieci. Każde dziecko chce w takich zabawach uczestniczyć aktywnie, chce być wyróżnione, chce choć potrzymać rekwizyt.
Dzieci wcielają się w różne role, co wpływa na rozwój ich wyobraźni. Rozwijają umiejętność przestrzegania reguł, współuczestnictwa w działaniu, kształcą pamięć i uwagę, koordynację ruchową oraz koordynację ruchowo-słuchową.
Przyznam szczerze, że nie wypróbowałam wszystkich zabaw z dziećmi. Nie miałam takiej potrzeby. Jednak jest to na tyle bogaty zbiór, że każdy może wybrać dla siebie coś interesującego.
Książkę wraz z płytami możecie kupić tutaj.
Szczerze polecam tę pozycję!